понедељак, 27. фебруар 2017.

Marko Kraljević i beg Kostadin - Narodna epska pesma


Konje jašu do dva pobratima,
beg Kostadin i Kraljević Marko;
beg Kostadin besedio Marku;
,,Pobratime, Kraljeviću Marko, 
da ti meni o jeseni dođeš, 
o jeseni, o Dmitrovu danku,
a o mome krsnome imenu
pa da vidiš časti i poštenja,
a i lepa, brate, dočekanja 
i gospodske đakonije redom." 
Al' besedi Kraljeviću Marko; 
,,Ne hvali se, beže, dočekanjem!
Kad ja tražih brata Andrijaša,
ja se desih u dvoru tvojemu 
o jeseni, o Dmitrovu danku, 
a o tvome krsnome imenu
video sam tvoje dočekanje,
i videh ti do tri nečoveštva"
Al' besedi beže Kostadine: 
,,Pobratime, Kraljeviću Marko,
ta kakva mi nečoveštva kažeš?"
Veli njemu Kraljeviću Marko;
,,Prvo ti je, brate,nečoveštvo;
dođoše ti do dve sirotice
da j' nahraniš hleba bijeloga
i napojiš vina crvenoga;
a ti veliš dvema sirotama;
,,Id' odatle, jedan ljudski gade!
Ne gad'te mi pred gospodom vina!
A meni je žao, beže, bilo, 
žao bilo dveju sirotica, 
pa ja uzeh do dve sirotice,
odvedoh ih dole na čaršiju, 
pa pokrojih na njih čisti skerlet
čisti skerlet i zelenu svilu,
pa ih onda poslah dvoru tvome
a ja, beže, gledam iz prikrajka
kako ćeš ih onda dočekati;
a ti uze jedno siročadi,
uze njega za lijevu ruku,
drugo uze na desnicu ruku,
odnese ih u dvore za stole:
,,Jed'te,pijte,gospodski sinovi!"
Drugo ti je, beše, nečoveštvo:
što su ti bili stari gospodari,
pa su svoju haznu izgubili,
i na njima stari skerlet beše,
one mećeš u donju trpezu;
a koji su novi gospodari
i odskora haznu zametnuli
i na njima novi skerlet beše,
one mećeš u donju trpezu,
pred njih nosiš vino i rakiju
i gospodsku đakoniju redom.
Treće ti je, beže, nečoveštvo:
ti imadeš i oca i majku
nijednoga u astala nema
da ti piju prvu čašu vina" 



Нема коментара:

Постави коментар